Cum primim Duhul Sfant?

Cum se primeste Duhul Sfant? Il are automat orice crestin?
Este expicat acest aspect extrem de limpede de catre Apostolul Pavel:

Galateni 3
1. O, Galateni nechibzuiti! Cine v’a fermecat, pe voi, inaintea ochilor carora a fost zugravit Isus Hristos ca rastignit?
2. Iata numai ce voiesc sa stiu dela voi: prin faptele Legii ati primit voi Duhul, ori prin auzirea credintei?
3. Santeti asa de nechibzuiti? Dupa ce ati inceput prin Duhul, vreti acum sa sfarsiti prin firea pamanteasca?
4. In zadar ati suferit voi atat de mult? Daca, in adevar, e in zadar!
5. Cel ce va da Duhul si face minuni printre voi, le face oare prin faptele Legii sau prin auzirea credintei?
6. Tot asa si “Avraam a crezut pe Dumnezeu, si credinta aceasta i-a fost socotita ca neprihanire.”
7. Intelegeti si voi dar, ca fii ai lui Avraam sunt cei ce au credinta.
8. Scriptura, de asemenea, fiindca prevedea ca Dumnezeu va socoti neprihanite pe Neamuri, prin credinta, a vestit mai dinainte lui Avraam aceasta veste buna: “Toate neamurile vor fi binecuvantate in tine.”
9. Asa ca cei ce se bizuiesc pe credinta, sunt binecuvantati impreuna cu Avraam cel credincios.
10. Caci toti cei ce se bizuiesc pe faptele Legii, sunt supt blestem; pentruca este scris: “Blestemat este oricine nu staruieste in toate lucrurile scrise in cartea Legii, ca sa le faca.”
11. Si ca nimeni nu este socotit neprhanit inaintea lui Dumnezeu, prin Lege, este invederat, caci “cel neprihanit prin credinta va trai.”
12. Insa Legea nu se intemeiaza pe credinta; ci ea zice: “Cine va face aceste lucruri, va trai prin ele”.
13. Hristos ne-a rascumparat din blestemul Legii, facandu-Se blestem pentru noi, -fiindca este scris: “Blestemat e oricine este atarnat pe lemn”
14. pentruca binecuvantarea vestita lui Avraam sa vina peste Neamuri, in Hristos Isus, asa ca, prin credinta, noi sa primim Duhul fagaduit.
15. Fratilor, (vorbesc in felul oamenilor), un testament, chiar al unui om, odata intarit, totus nimeni nu-l desfiinteaza, nici nu-i mai adauga ceva.
16. Acum, fagaduintele au fost facute “lui Avraam si semintei lui”. Nu zice: “Si semintelor” (ca si cum ar fi vorba de mai multe), ci ca si cum ar fi vorba numai de una: “Si semintei tale”, adica Hristos.
17. Iata ce vreau sa zic: un testament, pe care l-a intarit Dumnezeu mai inainte, nu poate fi desfiintat, asa ca fagaduinta sa fie nimicita, de Legea venita dupa patru sute trei zeci de ani.
18. Caci daca mostenirea ar veni din Lege, nu mai vine din fagaduinta; si Dumnezeu printr’o fagaduinta a dat-o lui Avraam.
19. Atunci pentruce este Legea? Ea a fost adaugata din pricina calcarilor de lege, pana cand avea sa vina “Samanta”, careia ii fusese facuta fagaduinta; si a fost data prin ingeri, prin mana unui mijlocitor.
20. Dar mijlocitorul nu este mijlocitorul unei singure parti, pe cand Dumnezeu, este unul singur.
21. Atunci oare Legea este impotriva fagaduintelor lui Dumnezeu? Nicidecum! Daca s-ar fi dat o Lege care sa poata da viata, intr’adevar, neprihanirea ar veni din Lege.
22. Dar Scriptura a inchis totul supt pacat, pentruca fagaduinta sa fie data celor ce cred, prin credinta in Isus Hristos.
23. Inainte de venirea credintei, noi eram supt paza Legii, inchisi pentru credinta care trebuia sa fie descoperita.
24. Astfel, Legea ne-a fost un indrumator spre Hristos, ca sa fim socotiti neprihaniti prin credinta.
25. Dupa ce a venit credinta, nu mai santem supt indrumatorul acesta.
26. Caci toti santeti fii ai lui Dumnezeu, prin credinta in Hristos Isus.
27. Toti cari ati fost botezati pentru Hristos, v’ati imbracat cu Hristos.
28. Nu mai este nici Iudeu, nici Grec; nu mai este nici rob nici slobod; nu mai este nici parte barbateasca, nici parte femeiasca, fiindca toti santeti una in Hristos Isus.

29. Si daca santeti ai lui Hristos, santeti “samanta” lui Avraam, mostenitori prin fagaduinta.

Cititi cu atentie versetele 14 si 22:
14. pentruca binecuvantarea vestita lui Avraam sa vina peste Neamuri, in Hristos Isus, asa ca, prin credinta, noi sa primim Duhul fagaduit.
Prin credinta primim fagaduinta. Care este aceasta fagaduinta? Fagaduinta ca vom primi Duhul Sfant care ne naste din nou si astfel avem viata vesnica.

22. Dar Scriptura a inchis totul supt pacat, pentruca fagaduinta sa fie data celor ce cred, prin credinta in Isus Hristos.
Observatia ca fagaduinta o primesc cei care cred in faptul ca ea se va implini. Cum? Prin credinta in Isus Hristos (pentru ca noi credem in El si in ceea ce zice El) noi credem ca vom primi fagaduinta adica Duhul Sfant. Aceasta NU este echivalent cu faptul ca daca am crezut in Isus am si primit fagaduinta. Trebuie prin credinta in El sa credem in fagaduinta facuta de El.
Deci Duhul Sfant nu il primim cand am crezut in Isus ci cand am crezut ca ceea ce ne-a promis ne va da. Nu la convertire ci atunci cand credem promisiunea. Daca in momentul convertirii nu ne spune nimeni de aceasta promisiune nu o vom crede pentru ca nu o stim.

Totul in crestinism se primeste prin CREDINTA. Duhul Sfant este o fagaduinta care se capata prin credinta. Nu este ceva ce primesti in mod automat la un moment dat in functie de ceva ci se capata prin credinta ca vei primi ceea ce ti s-a promis. Pentru aceasta trebuie sa stii de acea promisiune ca sa poti crede ca ea se va intampla. Deci mai intai trebuie sa stii ca exista acea promisiune, apoi sa crezi ca ea se indeplineste si atunci vei primi.
Deci Duhul Sfant nu se primeste printr-un ritual care ti se face fara sa fii constient de el si nici nu il primesti atunci cand ai crezut in Isus.

Ca sa se inteleaga mai bine ceea ce vreau sa spun am sa dau un exemplu:
Sa presupunem ca sunt ortodox si mi se spune ca am fost botezat cand eram mic si atunci am primit si Duhul Sfant dar eu nu vad in viata mea ca ar fi semnele prezentei Duhului. Apoi ma gandesc ca ar trebui sa urmez sfatul lui Petru si ma botez. Cine ma boteaza la maturitate? Baptistii de exemplu. Problema este ca ei imi spun ca am primit duhul Sfant atunci cand am crezut in Isus si ca sunt nascut din nou deci botezul meu este doar o marturie a acestui lucru. Ma duc si ma botez si astept sa vad daca se intampla ceva. Aceasta nu este credinta. Nu vad nimic, nu simt nimic si vad in viata mea ca desi am facut botezul in apa tot lipseste Duhul Sfant. Atunci dau peste urmatorele versete:

Luca 11
9. Deaceea si Eu va spun: Cereti, si vi se va da: cautati, si veti gasi; bateti si vi se va deschide.
10. Fiindca oricine cere, capata; cine cauta gaseste; si celui ce bate, i se deschide.
11. Cine este tatal acela dintre voi, care, daca-i cere fiul sau pane, sa-i dea o piatra? Ori, daca cere un peste, sa-i dea un sarpe in loc de peste?
12. Sau, daca cere un ou, sa-i dea o scorpie?
13. Deci, daca voi, cari santeti rai, stiti sa dati daruri bune copiilor vostri, cu cat mai mult Tatal vostru cel din ceruri va da Duhul Sfant celor ce I-l cer!”

Am credinta ca daca ii cer Domnului, voi primi Duhul Sfant. Ma asez in genunchi si cer simplu cu credinta in inima. Si primesc Duhul Sfant. Stiu ca L-am primit pentru ca vad urmarile. O caldura ce nu poate fi exprimata in cuvinte omenesti imi invadeaza trupul. O iubire imensa pentru Dumnezeu si o pace de nedescris imi patrund in inima. Simt iubirea atat de mare a lui Dumnezeu incat incep sa-mi curga lacrimile siroaie pe obraji. Simt nevoia sa ies pe strazi sa spun tuturor cat de mare este Dumnezeu.
Apoi urmeaza o noua viata. Acum sunt cu adevarat un om nascut din nou. In mine este Duhul Sfant care imi spune sa ma duc sa ma impac cu anumiti oameni pe care acum ii iubesc cu adevarat, imi spune sa ma duc sa ajut oamenii sarmani, ma ajuta sa inteleg Biblia pe care o vad cu alti ochi,…. si mult, multe alte lucruri…

Ideea e ca ceea ce spune Petru in Faptele Apostolilor nu se mai practica in ziua de azi si astfel marea majoritate a oamenilor nu mai aud despre aceasta promisiune a primirii Duhului Sfant si astfel nici nu mai au ocazia sa isi exercite credinta pentru a primi acest dar minunat. Daca urmariti modul in care se predica Evanghelia asa cum reiese din Noul Testament, se spunea despre aceasta fagaduinta a primirii Duhului Sfant si astfel cei care se converteau credeau in ea si ea prin credinta devenea reala.

In ceea ce priveste botezul cu Duhul Sfant si primirea Duhului Sfant care face in noi lucrarea de regenerare (nasterea din nou), cred ca este unul si acelasi lucru. Nu sunt doua actiuni diferite.

Faptele Apostolilor 2
37. Dupa ce au auzit aceste cuvinte, ei au ramas strapunsi in inima, si au zis lui Petru si celorlalti apostoli: “Fratilor, ce sa facem?”
38. “Pocaiti-va”, le-a zis Petru, “si fiecare din voi sa fie botezat in Numele lui Isus Hristos, spre iertarea pacatelor voastre; apoi veti primi darul Sfantului Duh.
39. Caci fagaduinta aceasta este pentru voi, pentru copiii vostri, si pentru toti cei ce sunt departe acum, in oricat de mare numar ii va chema Domnul, Dumnezeul nostru.”

Dupa cum vedem in versetele de mai sus, la Rusalii, dupa pogorarea Duhului Sfant, Petru le spune oamenilor ce se intampla si le vesteste Evanghelia. Petru le spune oamenilor ce trebuie sa faca si care este promisiunea Domnului daca ei fac aceste lucruri.
Cei care cred trebuie sa se pocaiasca, sa se boteze in apa pentru a le fi iertate pacatele si le spune ca promisiunea este ca dupa ce fac acest lucru vor primi Duhul Sfant in dar.
Deci oamenilor li se spune intreg mesajul, atat ce au de facut cat si promisiunea. Cei care credeau in aceasta promisiune faceau ceea ce li se spusese sa faca si apoi vedeau ca promisiunea se implinea si ei chiar primeau Duhul Sfant. Din restul acestei carti reiese ca oamenii stiau/vedeau atat ei cat si cei din jur ca ei chiar primisera Duhul Sfant.

In versetul 39 de mai sus oare la ce fagaduinta se refera? La cea din versetele de mai inainte:

Faptele Apostolilor 2
32. Dumnezeu a inviat pe acest Isus, si noi toti santem martori ai lui.
33. Si acum, odata ce S-a inaltat prin dreapta lui Dumnezeu, si a primit dela Tatal fagaduinta Duhului Sfant, a turnat ce vedeti si auziti.

Deci fagaduinta despre care vorbeste Petru si care e pentru toata lumea este fagaduinta botezului cu Duhul Sfant, adica ceea ce s-a intamplat la Rusalii. Deci acest eveniment nu a fost intentionat a fi un eveniment unic ci un eveniment de care sa aiba parte orice crestin.

Ca un rezumat:
In FA 1:5 Isus le spune ucenicilor ca vor fi botezati cu Duhul Sfant. Dupa evenimentul de la Rusalii, Petru explica celor prezenti in FA 2:33 ca ceea ce se vede acolo este fagaduinta infaptuita, adica turnarea Duhului Sfant, adica botezul cu Duhul Sfant. In FA 2:39 dupa ce Petru le spune oamenilor ca trebuie sa se pocaiasca, sa se boteze si ca apoi primesc darul Duhului Sfant spune: caci aceasta fagaduinta (despre care a vorbit pana atunci, adica botezul cu Duhul Sfant) este pentru toata lumea. Deci fagaduinta primirii Duhului Sfant este acelasi lucru cu fagaduinta botezului cu Duhul Sfat.

Luca 3
16. Ioan, drept raspuns, a zis tuturor: “Cat despre mine, eu va botez cu apa; dar vine Acela care este mai puternic decat mine, si caruia eu nu sunt vrednic sa-i desleg cureaua incaltamintelor. El va va boteza cu Duhul Sfant si cu foc.
17. Acela are lopata in mana; Isi va curati aria cu desavarsire, si Isi va strange graul in granar, iar pleava o va arde intr’un foc care nu se stinge.”
18. Astfel propovaduia Ioan norodului Evanghelia, si-i dadea inca multe alte indemnuri.

Ioan Botezatorul propovaduia Evanghelia care din aceste versete inseamna fagaduinta Duhului Sfant.

Marcu 1
7. Ioan propovaduia, si zicea: “Dupa mine vine Cel ce este mai puternic decat mine, caruia eu nu sunt vrednic sa ma plec sa-i desleg curelele incaltamintelor.
8. Eu, da, v’am botezat cu apa; dar El va va boteza cu Duhul Sfant.

Matei 3
11. Cat despre mine, eu va botez cu apa, spre pocainta; dar Celce vine dupa mine, este mai puternic decat mine, si eu nu sunt vrednic sa-i duc incaltamintele. El va va boteza cu Duhul Sfant si cu foc.

Ioan Botezatorul propovaduia Evanghelia, vestea fagaduinta botezului cu Duhul Sfant. Aceste lucruri le vestea intregului popor nu doar apostolilor lui Isus deci nu este vorba de faptul ca vestea o putere care sa ajute in slujire ci acesta este chiar mesajul Evangheliei. El nu vorbea despre evenimentul ce avea sa se intampla la Rusalii ci de ceea ce i se va intampla oricui crede in Isus.

Faptele Apostolilor 1
4. Pe cand Se afla cu ei, le-a poruncit sa nu se departeze de Ierusalim, ci sa astepte acolo fagaduinta Tatalui, “pe care,” le-a zis El, “ati auzit-o dela Mine.
5. Caci Ioan a botezat cu apa, dar voi, nu dupa multe zile, veti fi botezati cu Duhul Sfant.”

In ceea ce priveste lucrarea speciala pe care o au de facut apostolii, ei au fost trimisi de Isus si pentru a putea face fata li se da Duhul Sfant inca inainte de inaltarea lui Isus la Tatal pentru ca duhul Sfant sa fie cu ei pentru ca inca nu puteau sa fie botezati cu Duhul Sfant adica sa primeasca Duhul in ei.

Ioan 14
14. Daca veti cere ceva in Numele Meu, voi face.
15. Daca Ma iubiti, veti pazi poruncile Mele.
16. Si Eu voi ruga pe Tatal, si El va va da un alt Mangaietor care sa ramana cu voi in veac;
17. si anume, Duhul adevarului, pe care lumea nu-l poate primi, pentruca nu-l vede si nu-l cunoaste; dar voi Il cunoasteti, caci ramane cu voi, si va fi in voi.

Ioan 20
21. Isus le-a zis din nou: “Pace voua! Cum M’a trimes pe Mine Tatal, asa va trimet si Eu pe voi.”
22. Dupa aceste vorbe, a suflat peste ei, si le-a zis: “Luati Duh Sfant!
23. Celorce le veti ierta pacatele, vor fi iertate; si celor ce le veti tinea vor fi tinute.”

Problema in intelegerea acestor lucruri pleaca de la faptul ca oamenii sunt invatati ca atunci cand au crezut in Isus au primit automat si Duhul Sfant. Li se spune ca Duhul Sfant este cel care realizeaza in om credinta si ca fara El nici un om nu ar crede. Cei care sustin aceasta teorie se bazeaza pe:

Ioan 16
7. Totus, va spun adevarul: Va este de folos sa Ma duc; caci, daca nu Ma duc Eu, Mangaietorul nu va veni la voi; dar daca Ma duc, vi-l voi trimete.
8. Si cand va veni El, va dovedi lumea vinovata in ce priveste pacatul, neprihanirea si judecata.
9. In ce priveste pacatul: fiindca ei nu cred in Mine;
10. in ce priveste neprihanirea: fiindca Ma duc la Tatal, si nu Ma veti mai vedea;
11. in ce priveste judecata: fiindca stapanitorul lumii acesteia este judecat.

12. Mai am sa va spun multe lucruri, dar acum nu le puteti purta.
13. Cand va veni Mangaietorul, Duhul adevarului, are sa va calauzeasca in tot adevarul; caci El nu va vorbi dela El, ci va vorbi tot ce va fi auzit, si va va descoperi lucrurile viitoare.
14. El Ma va proslavi, pentruca va lua din ce este al Meu, si va va descoperi.

Aceasta varianta exclude liberul arbitru al omului si sustine teoria predestinarii. Asa se poate explica. Dumnezeu predestineaza anumiti oameni sa creada, Duhul lucreaza in ei si astfel oamenii cred. Dar aceasta invatatura nu are suport biblic. Biblia ne invata ca Dumnezeu ni se descopera si omul alege sau nu sa Il urmeze. Aceasta este alegerea omului. Daca alege sa-L urmeze pe Isus si crede atunci va primi si fagaduinta Duhului Sfant.

In versetele de mai sus se vede ca Duhul Sfant va dovedi lumea vinovata de pacat pentru ca nu crede in Isus. Oare din aceste versete putem justifica teoria de mai sus sau ele se refera la altceva?

P.S. (dovezi adaugate la o data ulterioara scrierii articolului)

Faptele Apostolilor 8
5. Filip s-a coborat in cetatea Samariei, si le-a propovaduit pe Hristos.
6. Noroadele luau aminte cu un gand la cele spuse de Filip, cand au auzit si au vazut semnele, pe cari le facea.
7. Caci din multi indraciti ieseau duhuri necurate, si scoteau mari tipete; multi slabanogi si schiopi erau tamaduiti.
8. Si a fost o mare bucurie in cetatea aceasta.
9. In cetate era un om, numit Simon, care zicea ca este un om insemnat; el vrajea si punea in uimire pe poporul Samariei.
10. Toti, dela mic pana la mare, il ascultau cu luare aminte, si ziceau: “Acesta este puterea lui Dumnezeu, cea care se numeste “mare”.
11. Il ascultau cu luare aminte, pentruca multa vreme ii uimise cu vrajitoriile lui.
12. Dar cand au crezut pe Filip, care propovaduia Evanghelia Imparatiei lui Dumnezeu si a Numelui lui Isus Hristos, au fost botezati, atat barbati cat si femei.
13. Chiar Simon a crezut; si dupace a fost botezat, nu se mai despartea de Filip, si privea cu uimire minunile si semnele mari cari se faceau.
14. Apostolii, cari erau in Ierusalim, cand au auzit ca Samaria a primit Cuvantul lui Dumnezeu, au trimes la ei pe Petru si pe Ioan.
15. Acestia au venit la Samariteni, si s-au rugat pentru ei, ca sa primeasca Duhul Sfant.
16. Caci nu Se pogorase inca peste niciunul din ei, ci fusesera numai botezati in Numele Domnului Isus.
17. Atunci Petru si Ioan au pus manile peste ei, si aceia au primit Duhul Sfant.

Daca Duhul Sfant se primeste atunci cand crezi, samaritenii de ce nu l-au primit si a fost nevoie sa vina la ei Petru si Ioan care au trebuit sa se roage si sa-si puna mainile peste ei ca sa primeasca Duhul Sfant?!

One thought on “Cum primim Duhul Sfant?

  1. Duhul Sfint il primim cind incepem relatia cu Dumnezeu (Gal. 3:3). De ce?
    -primirea Duhului Sfint este strins legata de iertarea pacatelor(Fapte 2:38;10:43,44)
    -primirea Duhului produce nasterea din nou (Rom.8:9;8:15)
    -primind Duhul intram in relatie cu Dumnezeu (Efes 2:18;1Cor 6:17;Ezech 39:29)
    -primim Duhul din pricina credintei mintuitoare (credinta in Evanghelia mintuiri-Efes 1:13 ; credinta prin care suntem indreptatiti (Gal.3:6-8 si 3:14) ; credinta in urma caruia primim iertarea pacatelor (Fapte.10:43,44)
    -primirea Duhului este arvuna mosteniri (Efes 1:14) iar mostenitori devenim cind devenim copiii ai lui Dumnezeu (Rom. 8:17)
    -primirea Duhului este pecetea lui Dumnezeu (dovada apartenentei la Dumnezeu),este logic sa intelegem ca atunci cind primim infierea sa primim si dovada infieri. (Rom. 8:15).
    -din pricina ca avem Duhul va fi rascumparat si trupul nostru (Efes 1:14;4:30)
    -din pricina ca avem Duhul vom invia la inviere (Rom.8:11)
    -fara Duhul Sfint nu putem inplini voia lui Dumnezeu (nu incepe procesul sfintiri in noi)- Rom.8:13
    -primirea Duhului este dovada ca am fost iertati si primiti de Dumnezeu (Fapte.15:7-9)
    Toate aceste lucruri arata ca daca nu avem Duhul nu putem fi mintuiti. Deci Duhul Sfint il primim cind suntem mintuiti.Pentru a primi Duhul Sfint trebuie sa : -ne pocaim ,sa credem si sa ne botezam (Fapte 2:38).In felul acesta primim iertarea pacatelor (Fapte 2:38).In urma iertari pacatelor primim Duhul Sfint(Fapte.2:38).Problema iertari pacatelor prin botez nu se poate pune la cei ce cresc in Biserica de copii si il cunosc pe Domnul cu mult timp inainte de a putea face botezul ,ci se pune la cei adulti care se convertesc.Primirea Duhului Sfint nu are loc fara sa stie credinciosul ca la primit.Citeva dovezi ale primiri Duhului:-convingerea pe care o primim in noi ca suntem ai Domnului (Rom.8:15;Gal.4:6)
    -interesul pentru Scriptura (1Cor2:12)
    -interesul pentru partasie cu Biserica (1Cor 12:13)
    -dorinta dupa sfintire (1Tes.4:7,8)
    -o intelegere cit mai profunda a dragostei lui Dumnezeu(Rom.5:5)
    -dragostea pentru altii (1Ioan.3:23,24)
    -credinta (2Cor.4:13)
    -nadejdea (Tit 3:6,7)
    In cazuri speciale prezenta Duhului s-a dovedit prin vorbirea in limbi.Limbile nu sunt semnul primiri Duhului decit in cazuri speciale.Totus Pavel pune un accent mare pe vorbirea in limbi spunind ca el vorbeste mult in limbi (1Cor.14:18) si isi exprima dorinta ca toti credinciosi sa vorbeasca in limbi (1Cor 14:5)

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s