Iubirea in noul testament

IUBIREA

In Noul Testament exista foarte multe versete care se refera la iubire, in diferite contexte:
– un crestin trebuie sa isi iubeasca dusmanii in loc sa ii urasca
– crestinii se iubesc intre ei ca fratii
– crestinul trebuie sa Il iubeasca pe Isus mai mult decat isi iubeste parintii, copiii, sotul sau sotia
– crestinul trebuie sa isi iubeasca aproapele

In 1 Ioan 2 ni se spune ca daca un om isi uraste aproapele si nu il iubeste, nu este mantuit. Acel om este inca in intuneric:

1 Ioan 2
9. Cine zice ca este in lumina, si uraste pe fratele sau, este inca in intuneric pana acum.
10. Cine iubeste pe fratele sau ramane in lumina, si in el nu este niciun prilej de poticnire.
11. Dar cine uraste pe fratele sau este in intuneric, umbla in intuneric, si nu stie incotro merge, pentru ca intunericul i-a orbit ochii.

In limba romana, conform DEX, definitia iubirii este:

IUBÍ, iubesc, vb. IV. 1. Tranz. A fi îndrăgostit, a simți o mare afecțiune pentru o persoană (de sex opus). ♦ Refl. recipr. A avea sentimente de dragoste unul față de celălalt; spec. a avea relații sexuale cu o persoană (de sex opus). 2. Tranz. A avea afecțiune deosebită față de cineva sau ceva. 3. Tranz. A-i plăcea să… – Din sl. ljubiti.

AFECȚIÚNE, (2) afecțiuni, s. f. 1. Simpatie, prietenie, dragoste față de cineva.

In limba greaca exista mai multe cuvinte care au fost traduse prin acelasi cuvant in limba romana si anume prin dragoste sau iubire.

Agapao – G25 in strongs – se refera la a iubi pe cineva in sens moral si social. Thomas Aquinas explica acest cuvant ca insemnand „a dori binele altcuiva”.

Exemplu de versete in care e utilizat acest cuvant:

Matei 5
43. Ati auzit ca s-a zis: „Sa iubesti pe aproapele tau si sa urasti pe vrajmasul tau.”
44. Dar Eu va spun: iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvantati pe cei ce va blestema, faceti bine celor ce va urasc si rugati-va pentru cei ce va asupresc si va prigonesc,
45. ca sa fiti fii ai Tatalui vostru care este in ceruri; caci El face sa rasara soarele Sau peste cei rai si peste cei buni si da ploaie peste cei drepti si peste cei nedrepti.
46. Daca iubiti numai pe cei ce va iubesc, ce rasplata mai asteptati? Nu fac asa si vamesii?

Agape – G26 in strongs – afectiune, bunavointa.

Exemplu de versete in care e utilizat acest cuvant:

Matei 24
12. Si, din pricina inmultirii faradelegii, dragostea celor mai multi se va raci.

Ioan 5
42. Dar stiu ca n-aveti in voi dragoste de Dumnezeu.

Ioan 13
35. Prin aceasta vor cunoaste toti ca sunteti ucenicii Mei, daca veti avea dragoste unii pentru altii.”

Ioan 15
10. Daca paziti poruncile Mele, veti ramane in dragostea Mea, dupa cum si Eu am pazit poruncile Tatalui Meu si raman in dragostea Lui.

Phileo – G5368 – a fi prieten cu cineva; a avea afectiune ca sentiment pentru cineva;

Exemplu de versete in care e utilizat acest cuvant:

Matei 10
37. Cine iubeste pe tata ori pe mama mai mult decat pe Mine nu este vrednic de Mine; si cine iubeste pe fiu ori pe fiica mai mult decat pe Mine nu este vrednic de Mine.

Ioan 12
25. Cine isi iubeste viata o va pierde; si cine isi uraste viata in lumea aceasta o va pastra pentru viata vesnica.

Ioan 15
19. Daca ati fi din lume, lumea ar iubi ce este al ei; dar, pentru ca nu sunteti din lume si pentru ca Eu v-am ales din mijlocul lumii, de aceea va uraste lumea.

Ioan 16
27. Caci Tatal insusi va iubeste, pentru ca M-ati iubit si ati crezut ca am iesit de la Dumnezeu.

Pentru o interpretare corecta a ceea ce citim in Noul Testament este necesar sa vedem in fiecare verset despre ce fel de iubire este vorba. In versetul din Matei in care Domnul Isus ne invata sa ii iubim pe dusmani nu este folosita forma phileo care inseamna ca trebuie sa iubesti cu sentimente/afectiune ci forma agapao care inseamna sa vrei binele cuiva. Asta inseamna ca nu trebuie sa urasti pe dusmanul tau si sa ii vrei raul ci sa ii vrei binele.

In Ioan 3:16 ni se spune ca Dumnezeu a iubit (agapao) lumea atat de mult incat l-a dat pe singurul Sau Fiu pentru ea. Dumnezeu doreste binele oamenilor, vrea ca toti oamenii sa se intoarca la El. Aceasta nu inseamna ca iubeste pacatosii in sensul phileo, cu sentimente ci ca le vrea binele, ceea ce este cu totul altceva. Dumnezeu nu iubeste pacatosul la fel de mult ca pe cel ce este fiu al Sau prin credinta in Isus. Vrea ca acel om sa se intoarca de pe calea lui pacatoasa.
Dragostea phileo a lui Dumnezeu fata de oameni este rezervata celor ce Il iubesc pe Fiul Sau cu o dragoste phileo asa cum vedem in Ioan 16:27.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s