crestinism, doua imparatii, femeia crestina

Femeia crestina – acoperirea capului si imbracamintea

In acest articol as vrea sa acopar 2 discutii ce par sa apara frecvent printre crestini si care sunt interpretate in feluri diferite. Interpretarea abuziva a unor versete si pasaje din Biblie vad ca se intampla frecvent.

I. Acoperirea capului femeii crestine.
Acest subiect este explicat de catre apostolul Pavel in 1 Corinteni 11. Desi nu pare a fi o problema spirituala serioasa, pentru femei este extrem de important daca isi acopera sau nu capul.
In ziua de azi, marea majoritate a crestinilor incearca sa demonstreze ca acest subiect nu este ceva important sau ca parul este invelitoarea capului femeii sau ca femeia trebuie sa aiba capul acoperit doar la biserica sau ca acoperirea capului reprezinta semn de supunere a femeii fata de barbatul ei si ca acest lucru astazi poate fi reprezentat prin alte lucruri cum ar fi verigheta.

Ce spune textul:

1 Corinteni 11
1. Calcati pe urmele mele, intrucat si eu calc pe urmele lui Hristos.
2. Va laud ca in toate privintele va aduceti aminte de mine si ca tineti invataturile intocmai cum vi le-am dat.
3. Dar vreau sa stiti ca Hristos este Capul oricarui barbat; ca barbatul este capul femeii si ca Dumnezeu este Capul lui Hristos.
4. Orice barbat care se roaga sau proroceste cu capul acoperit isi necinsteste capul sau.
5. Dimpotriva, orice femeie care se roaga sau proroceste cu capul dezvelit isi necinsteste capul ei, pentru ca este ca una care ar fi rasa.
6. Daca o femeie nu se inveleste, sa se si tunda! Iar, daca este rusine pentru o femeie sa fie tunsa ori rasa, sa se inveleasca.
7. Barbatul nu este dator sa-si acopere capul, pentru ca el este chipul si slava lui Dumnezeu, pe cand femeia este slava barbatului.
8. In adevar, nu barbatul a fost luat din femeie, ci femeia din barbat;
9. si nu barbatul a fost facut pentru femeie, ci femeia pentru barbat.
10. De aceea, femeia, din pricina ingerilor, trebuie sa aiba pe cap un semn al stapanirii ei.
11. Totusi, in Domnul, femeia nu este fara barbat, nici barbatul fara femeie.
12. Caci, daca femeia este din barbat, tot asa si barbatul prin femeie, si toate sunt de la Dumnezeu.
13. Judecati voi singuri: este cuviincios ca o femeie sa se roage lui Dumnezeu dezvelita?
14. Nu va invata chiar si firea ca este rusine pentru un barbat sa poarte parul lung,
15. pe cand pentru o femeie este o podoaba sa poarte parul lung? Pentru ca parul i-a fost dat ca invelitoare a capului.
16. Daca iubeste cineva cearta de vorbe, noi n-avem un astfel de obicei si nici bisericile lui Dumnezeu.

Observatii:
1. Textul nu vorbeste nicaieri de acoperirea capului in biserica. Femeia trebuie sa isi acopere capul cand se roaga sau proroceste. In mod normal, orice crestin, ar trebui sa se roage neincetat. Aceasta este ceea ce ne spune Domnul Isus sa facem. Un crestin nu traieste separat de Dumnezeu si la un moment dat, la o anumita ora, se duce sa se roage. Un crestin se poate ruga in orice moment. De asemenea, nu te gandesti: „acum am de gand sa prorocesc”. Prorocia poate veni oricand. Tinand cont de aceste considerente, cred ca o femeie trebuie sa aiba capul acoperit tot timpul.
2. Motivul acoperirii capului femeii maritate nu este un obicei al vremii. Pavel ne spune in text ca femeia are nevoie de un semn care sa arate ca ea respecta ierarhia stabilita de Dumnezeu. Cui trebuie sa arate acest lucru? Ingerilor.
Refuzul de a veni in fata lui Dumnezeu in rugaciune cu capul acoperit inseamna refuzul de a respecta ierarhia stabilita. Inseamna rebeliune.
3. Parul lung nu este invelitoarea capului despre care vorbeste Pavel. Dovada sunt versetele 5 si 6.

II. Imbracamintea femeii crestine
1 Timotei 2
8. Vreau, dar, ca barbatii sa se roage in orice loc si sa ridice spre cer maini curate, fara manie si fara indoieli.
9. Vreau, de asemenea, ca femeile sa se roage imbracate in chip cuviincios, cu rusine si sfiala; nu cu impletituri de par, nici cu aur, nici cu margaritare, nici cu haine scumpe,
10. ci cu fapte bune, cum se cuvine femeilor care spun ca sunt evlavioase.

1 Petru 3
1. Tot astfel, nevestelor, fiti supuse si voi barbatilor vostri; pentru ca, daca unii nu asculta Cuvantul, sa fie castigati fara cuvant, prin purtarea nevestelor lor,
2. cand va vor vedea felul vostru de trai: curat si in temere.
3. Podoaba voastra sa nu fie podoaba de afara, care sta in impletitura parului, in purtarea de scule de aur sau in imbracarea hainelor,
4. ci sa fie omul ascuns al inimii, in curatia nepieritoare a unui duh bland si linistit, care este de mare pret inaintea lui Dumnezeu.

Apostolii Pavel si Petru le spun femeilor sa fie modeste. Ele nu trebuie sa incerce sa iasa in evidenta si sa isi etaleze frumusetea si bogatia. Cineva care e interesat de imparatia cerurilor nu este interesat de cum sa iasa in evidenta, sa epateze sau sa se faleasca cu bogatia lumii asteia prin etalarea bijuteriilor. Pentru un crestin, bogatiile lumii asteia nu au nici o valoare. Valorile unui crestin sunt altele.
Nu exista reguli in Biblie in ceea ce priveste imbracamintea in sensul ca nu avem detalii de genul: femeia trebuie sa se imbrace in rochie lunga pana in pamant sau cu maneci pana la incheietura mainii, etc. Putem insa sa deducem niste reguli de bun simt.
Bijuteriile, parul impletit, hainele scumpe, machiajul au scopul de a atrage atentia, de a infrumuseta sau de a arata pozitia sociala sau averea. O femeie preocupata de aceste lucruri va pierde foarte mult timp cu ele. Este necesar mult timp pentru a cauta si a cumpara haine deosebite si bijuterii. Este necesar apoi mult timp pentru a-ti aranja parul si pentru a te machia. Timpul trebuie rascumparat si folosit pentru alte lucruri mai importante cum ar fi: ingrijirea copiilor, a sotului, a casei, studiul cuvantului lui Dumnezeu.
In afara de timpul pierdut cu astfel de lucruri, cand iti etalezi bogatia ii faci de rusine pe cei ce nu au atat cat tine.
Ingrijirea excesiva a felului in care arati inseamna vanitate.
Aceasta nu inseamna ca o femeie crestina trebuie sa fie neingrijita, urata si delasatoare cu felul in care se prezinta.

Un alt aspect care este de bun simt este felul in care te imbraci. Cand iti etalezi trupul prin imbracaminte stramta, mulata sau transparenta in mod voit atunci ai o problema grava ca si femeie. Este evident ca astfel de lucruri sunt facute pentru a atrage atentia si pentru a seduce. Nu are nici un sens pentru o femeie maritata sa vrea sa faca asa ceva. Aici nu mai incape nici un fel de discutie.

In ziua de azi cred ca este destul de greu si necesita efort cumpararea de haine care sa nu fie deloc provocatoare in conditiile in care astfel de haine se gasesc de cumparat. Acum o femeie trebuie sa faca eforturi ca sa se imbrace modest.

Este evident pentru orice om ca un barbat este atras de trupul unei femei iar cu cat acesta este mai dezbracat cu atat mai mult acest barbat va fi tentat sa pofteasca. De aici insa si pana la felul in care sunt femeile vinovate pentru gandurile barbatilor este cale lunga. Am vazut ca multi crestini au inceput sa blameze femeile pentru felul in care barbatii se uita la ele mergand pana acolo incat sa citeza versete ca cel de mai jos pentru a face femeia vinovata de ceea ce gandesc barbatii:

Matei 18
6. Dar pentru oricine va face sa pacatuiasca pe unul din acesti micuti, care cred in Mine, ar fi mai de folos sa i se atarne de gat o piatra mare de moara si sa fie inecat in adancul marii.
7. Vai de lume, din pricina prilejurilor de pacatuire! Fiindca nu se poate sa nu vina prilejuri de pacatuire; dar vai de omul acela prin care vine prilejul de pacatuire!

Problema este ca acest verset este scos din context si folosit in mod necorespunzator.

Matei 18
1. In clipa aceea, ucenicii s-au apropiat de Isus si L-au intrebat: „Cine este mai mare in Imparatia cerurilor?”
2. Isus a chemat la El un copilas, l-a pus in mijlocul lor
3. si le-a zis: „Adevarat va spun ca, daca nu va veti intoarce la Dumnezeu si nu va veti face ca niste copilasi, cu niciun chip nu veti intra in Imparatia cerurilor.
4. De aceea, oricine se va smeri ca acest copilas va fi cel mai mare in Imparatia cerurilor.
5. Si oricine va primi un copilas ca acesta in Numele Meu Ma primeste pe Mine.
6. Dar pentru oricine va face sa pacatuiasca pe unul din acesti micuti, care cred in Mine, ar fi mai de folos sa i se atarne de gat o piatra mare de moara si sa fie inecat in adancul marii.
7. Vai de lume, din pricina prilejurilor de pacatuire! Fiindca nu se poate sa nu vina prilejuri de pacatuire; dar vai de omul acela prin care vine prilejul de pacatuire!
8. Acum, daca mana ta sau piciorul tau te face sa cazi in pacat, taie-le si leapada-le de la tine. Este mai bine pentru tine sa intri in viata schiop sau ciung, decat sa ai doua maini sau doua picioare si sa fii aruncat in focul vesnic.
9. Si daca ochiul tau te face sa cazi in pacat, scoate-l si leapada-l de la tine. Este mai bine pentru tine sa intri in viata numai cu un ochi, decat sa ai amandoi ochii si sa fii aruncat in focul gheenei.
10. Feriti-va sa nu defaimati nici macar pe unul din acesti micuti; caci va spun ca ingerii lor in ceruri vad pururi fata Tatalui Meu care este in ceruri.
11. Fiindca Fiul omului a venit sa mantuiasca ce era pierdut.

Versetul respectiv este scos dintr-un context in care se vorbeste despre copii. Acestia nu trebuie sa fie facuti sa pacatuiasca sub nici o forma. Un copil este inocent, nu stie sa se pazeasca de pacat si este un rau foarte mare facut acestuia daca il duci pe o cale gresita.
Sfatul pentru un adult care pacatuieste este in versetele de mai jos. Un adult trebuie sa faca in asa fel incat sa scape de pacatul care il stapaneste. Nu cel ce tenteaza este de vina pentru pacatul unui barbat ci acel barbat pentru ca nu stie sa isi stapaneasca pacatul.

Matei 5
27. Ati auzit ca s-a zis celor din vechime: „Sa nu preacurvesti.”
28. Dar Eu va spun ca oricine se uita la o femeie ca s-o pofteasca, a si preacurvit cu ea in inima lui.
29. Daca deci ochiul tau cel drept te face sa cazi in pacat, scoate-l si leapada-l de la tine; caci este spre folosul tau sa piara unul din madularele tale si sa nu-ti fie aruncat tot trupul in gheena.
30. Daca mana ta cea dreapta te face sa cazi in pacat, taie-o si leapad-o de la tine; caci este spre folosul tau sa piara unul din madularele tale si sa nu-ti fie aruncat tot trupul in gheena.

Intr-adevar barbatilor li se porunceste sa nu pacatuiasca nici macar in gand cu o femeie. Nu li se spune femeilor sa nu ii provoace pe barbati la pacat si sa se acopere cu un sac din cap pana in picioare ci le spune barbatilor sa isi rezolve pacatul din inima. Ideea conform careia femeia prin felul in care arata e de vina pentru pacatul barbatului nu este una crestina ci una musulmana. Domnul Isus abordeaza altfel aceasta problema a barbatului, pentru ca este o problema ce tine de firea pacatoasa, nu este o problema pur fiziologica. Multi barbati spun ca asa au fost facuti de Dumnezeu si nu e vina lor pentru ca poftesc o femeie. Domnul Isus nu este insa de acord cu ei altfel nu le-ar fi poruncit sa nu pofteasca.

Pana la urma este o problema a inimii, este o problema de curatire a persoanei respective. Cand vezi o femeie imbracata indecent aceasta are o problema sau cand vezi un barbat ce pofteste dupa alte femei in afara de sotia lui acesta are o problema. Fiecare dintre acestia trebuie sa isi rezolve problema fara sa dea vina pe altii.

Si un alt aspect al acestei probleme este ca cei ce ar trebui sa corecteze femeile in ceea ce priveste imbracamintea sunt tatii si sotii. Ei sunt cei ce nu ar trebui sa dea voie unei fete sau unei neveste sa iasa din casa imbracata in mod necorespunzator.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s